08:44 | جمعه 28 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

شرایط فعلی

 از تحریم‌ها تا توافقات؛ کدامیک بر بازار تأثیرگذارتر است؟
بیش از یک ماه از روند اصلاحی بازار سهام می‌گذرد؛ اتفاقی که به زعم کارشناسان بیش از هر چیز تحت تاثیر مؤلفه‌های اقتصاد کلان مانند نوسانات نرخ ارز قرار دارد.
توضیحات رئیس سازمان بورس درباره دغدغه‌های فعالان بازار
دکتر محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به‌منظور شفاف‌سازی و پاسخگویی به موضوعاتی از جمله فروش اوراق دولتی، معاملات الگوریتمی، تغییر مدیریتی در سازمان بورس و موارد دیگری که به‌تازگی به عنوان دغدغه در بین اهالی بازار سرمایه مطرح شده به گفت‌وگو پرداخت.
قیمت‌گذاری دستوری؛ بی‌احترامی به مصرف‌کننده و تولیدکننده
شورای رقابت و مدیران کشور به طور دستوری قیمت‌ها را به مردم تحمیل می‌کنند و مصرف کننده و تولیدکننده هیچ نقشی در تعیین قیمت‌ها ندارند و این کار بی‌احترامی به آنها است.
بورس در سال ۱۴۰۰؛ گزینه مناسب سرمایه‌گذاری
داشتن یک پرتفوی متنوع از سهم های با سود نقدی تقسیمی بالا و تخصیص حداقل ۲۰ درصد ارزش پرتفوی به اوراق با درآمد ثابت، می تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری افرادی باشد که درجه ریسک‌گریزی متوسط در بازار دارند اما بازدهی بیش از نرخ تورم انتظار دارند.
شمشیر دولبه ای به نام نرخ بهره
افزایش نرخ بهره، سیاست مالی انقباضی است که در شرایط عادی برای کاهش تورم استفاده می شود. البته در شرایط عادی نه در اقتصادی که بخاطر نااطمینانی در سیاست و نبود ثبات اقتصادی، از کمبود سرمایه گذاری‌های مولد رنج می‌برد.
دریافت اخبار مثبت در بازار سرمایه دور از ذهن نیست
با تشکیل تیم مذاکره کننده و رفع تحریم‌ها، امید برای تعادل قیمت دلار، بیشتر شده و بازگشت ثبات به بازار و احتمال آرامش نسبی در بازار به وجود می آید.
نگاه امیدوارانه صنایع بورسی به پیمان شانگهای
گام‌های سیاسی همسو با منافع اقتصادی می‌تواند به بهبود وضعیت شرکت‌ها و کسب و کارها، از جمله شرکت‌های بورسی منجر شود؛ فرهنگ حسینی، عضویت در پیمان شانگهای را اقدامی همسو با توسعه صنایع بورسی می‌داند و می‌گوید: «هرگونه تسهیل دولت‌های حاضر در پیمان شانگهای در واردات محصولات می‌تواند گام موثری در بهبود صادرات و کسب درآمدهای ارزی به خصوص برای شرکت‌های فعالان در بورس تهران و فرابورس ایران باشد.»
ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تامین کسری بودجه
دولت با کسری تراز عملیاتی مواجه است؛ بنابراین، باید از محل واگذاری دارایی‌های مالی یا سرمایه ای کسری بودجه عملیاتی خود را پوشش دهد.
بار چرخه معیوب قیمت‌گذاری دستوری روی دوش مردم
وجود برخی تحرکات برای اجرای سیاست قیمت‌گذاری دستوری در دولت سیزدهم بسیاری از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان را نگران کرده است. در شرایطی که دولت سیزدهم با شعار مقابله با رانت و فساد وارد میدان عمل شده و رییس جمهور نیز بارها بر مشورت و تعامل با فعالان صنعت و کارشناسان به منظور اتخاذ تصمیمات مهم، تاکید داشته است اما بار دیگر اظهاراتی در مورد کنترل قیمت کالاها و حمایت از مردم به گوش می‌رسد. این روند حتی تابلوی بازار سهام را قرمز پوش کرد تا مشخص شود سهامداران نیز به خوبی با اثرات زیان بار قیمت‌گذاری بر فعالیت شرکت‌های تولیدی آشنا هستند.
اقدامات تاثیرگذار در بهبود معاملات بازار سرمایه
با به کار گرفتن راهکارهایی مانند آزادسازی قیمت ها و حذف رانت های ناشی از آن، کاهش نرخ سود بین بانکی، ساماندهی فروش سهام عدالت در بازار، تسهیل قوانین ورود شرکت ها به بورس در جهت عمق بخشیدن به معاملات بازار سرمایه و افزایش دامنه نوسان به منظور رشد نقدشوندگی بازار, زمینه رونق بیشتر معاملات بورس فراهم خواهد شد.
حفظ ثبات بازارسرمایه در اولویت باشد
باید به بازارسرمایه به عنوان رکن مهم تامین مالی دولت و بخش خصوصی، بیش از پیش توجه شود و حفظ ثبات آن در دستور کار باشد.
افزایش اعتماد به بازار سرمایه با ابزارهای سرمایه‌گذاری آنلاین
وجود ابزارهای سرمایه گذاری آنلاین، حضور فین‌تک‌ها در این زمینه و در دسترس قرار گرفتن آن برای مردم می تواند در توسعه، شناسایی و ایجاد اعتماد هر چه بیشتر به بازار سرمایه کمک کند.
گرانی اخیر قمیت خودرو ناشی از قطع مکرر برق است / چالش های قطعه سازان
دبیران دو انجمن قطعه‌سازان و صنایع همگن قطعه سازی و یک فعال صنعت ، گرانی اخیر قمیت خودرو را ناشی از قطع مکرر برق دانسته و درباره چالش های صنعت توضیح دادند .
حقوقی ها صف خرید را سنگین تر کنند
این کارشناس بازار سرمایه گفت: تنها راه برای بهبود بازار سرمایه، حمایت حقوقی هاست. حقوقی‌ها باید صف‌های خرید را سنگین‌تر کرده و عرضه نکنند.
تسهیل روند اعطای مجوزها در بازار سرمایه
تسریع و تسهیل صدور مجوزها یکی از مطالبات بحق فعالان بازار سرمایه است که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر شاهد رونق‌گرفتن آن هستیم؛ اگرچه هنوز هم بسیاری از درخواست‌ها در صف صدور مجوز قرار دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ماه‌های اخیر تلاش‌های خوبی در زمینه صدور مجوز و تعدیل سخت‌گیری‌ها صورت گرفته که به نظر می‌رسد این روند ادامه داشته باشد.